OP torkar inte bara bajs

Här kommer lite bilder från i torsdags till söndags då vi var på safari. Vi lyckades se hela The Big Five, grymt! Vi övernattade i ett femstjärnigt tälthotell där djuren gick precis utanför. Vi fick även använda våra omvårdnadsskills när Edona slog hål i huvudet.

Geopard
/ Afrikanerna

Zion Care

Dag 5 & 6: Vi besökte barnhemmet Zion Care i måndags och tisdags. Det var riktigt roligt att se ett så väl fungerande barnhem här i Afrika. Barnen hade det hur bra som helst och var verkligen lyckliga. Ännu lyckligare blev de när vi delade ut gåvor till dem, allt ifrån skor till kläder och leksaker. Det var som rena julafton. Vi lekte mycket med barnen och lärde dem en del svenska sånger. Ballonger var mycket uppskattat.
Vi fick även en rundtur i området runt om, det var mitt ute i djungeln. Vi fick följa en flod några kilometer och några i gruppen tog sig även ett dopp. Underbart Afrika liv!
Dag 7: Idag har vi haft en ledig dag. Den spenderade vi på marknaden och ute i solen. Vi åt även världens godaste hamburgare med guacomole!
Imorgon åker vi iväg på safari och är inte tillbaka förren på söndag. See you then!
Jonas kom förbi lite snabbt och hälsar speciellt till mamma och Charlotte!
/Emelie, Nathalie, Emilia & Melanie

Hakuna Matata

Dag 3: Häftigaste upplevelsen ever! Vi blev upphämtade av två dalla dalla som tog oss ut i ödemarken till massajernas hemtrakter. Där påbörjade vi en lång vandring på stora slätter med fantastiska vyer. Vi gick genom olika massajbyar och fick se hur de bodde i sina byar. Vissa var rädda för att vi skulle ta kort på dem för de tror att deras andar fastnar i korten. Vi träffade några barn som väldigt gärna ville vara med på kort, de följde oss nästan hela vägen och ville bli burna och hålla i handen, supersöta ungar. Det jobbiga var att många utav dem tiggde, man såg hur dåligt ställt de hade men om vi ger en måste alla ha och det funkar inte, då blir det bråk. Några i gruppen gav barnen våtservetter som de blev överlyckliga för och gick och torkade av varandra i ansiktet. Pennor fick de också vilket blev väldigt uppskattat, de nästan slogs om dem. Några tjejer i vår grupp spådde sig hos en så kallad medicinkvinna i en liten by.
Sedan gick vi en lång väg tillbaka då vi stannade för att besöka en massajmarknad. Där var det totalt kaos, människor och djur överallt. Vi reagerade väldigt starkt på hur de behandlade djuren, slog och kastade stenar på dem, det var hemskt att se. Stort tack till Thomas som guidade oss genom hela vandringen!
Dag 4: Dagen började med en gudstjänst i Arushas mest kända kyrka. Det tog nästan tre timmar. Det var häftigt att se andras traditioner. De sjöng och dansade hej villt. Det var mycket roligare än Sveriges gudstjänster då de sjöng mycket gospell. Resten av dagen tillbringade vi vid poolen där vi solade, badade och åt Arushas största buffé, mumms! Vi hann även med en sväng på massajmarknaden där vi prutade på många snygga saker. Nu ska vi tillbaka till hotellrummet för att slica upp annanas och mango.
Utanför kyrkan idag.
/ Afrikanerna

Live in Tanzania /emelie emilia nathalie

Dag1. Det hela började med att våran toalett på rummet läckte vatten och det gick inte att spola sedan så blev emilia attackerad av en gräshoppa. Vi åkte sedan till JM tour som anordnar allt åt oss, där åt vi färsk mango och drack cooooocacola. Vi åt lunch med en masaj STARK mat. Afrikanskt, gotttt! sedan drog vi oss till en marknad och köpte massa skit och lärade oss att pruta. sen på kvällen åt vi pizza. sen sov vi...
Dag2. Dagen börjademed att emelie skrek att det va en spindel i emilias säng (hon låg och sov) så hon fick panik och såg allmänt handikappad ut. Frukost, färsk frukt och omellettttttttt! Sen åkte vi iväg med dalladalla (bussar) vi åkte till en skola och kollade runt, massor av söta barn. De sjöng högt. 1500 elever och 20 lärare, alla var samlade mitt på skolgården och de apploderade när vi kom som om vi vore hjältar. det kändes knepit.De var väldigt vänliga. Barn är gärna med på kort och de är inte alls blyga så vinkar så fort dem ser oss. Vi åkte till en annan skola också där så gav vi ut fotbolls kläder till skollaget. Det var väldigt skitit så vi var bruna när vi kom tillbaka. vi var 10 meter ifrån en tornado, sjukt det var precis framför oss på vägen och den andra bilen var nära på att krocka med oss och sedan åka ner i en lavin men som tur va så hände inte detta. Ikväll har vi varit och ätit kina mat, sjukt gott men allt va starkt. allt är starkt här förutom frukten. ni ska vi äta chips och kolla på tv och SOVA! imorgon ska vi till en marknad och en vandring. dammigt!!!!!!
Hoppas ni har det bra hemma, vi njuter i 40 graders värme och saknaer er inte (klassen) :D :D :D :D :D

nu sticker vi!

har precis packat klart väskan. jag packade verkligen bara det nödvändigaste och tyckte inte alls det blev så mycket men väskjäveln väger 21 kg. tror den fick väga max 20 men jag har redan plockat ur och plockat om grejer så nu får det vara bra ändå. jag är galet nervös nu, försökte lugna min nervositet med lite glass förut men vet inte om det lyckades så bra... det ska i alla fall bli en sjukt rolig resa och jag kommer komma hem med massor av minnen för livet! om en timme åker jag för att möta upp dom andra. hörs om ett dygn på andra sidan jorden.

Emilia

hoh

Har precis sminkat mig, blev så himla snyggt idag! Tänkte att de skulle passa med alla gamlingar som ska med till tanzania!!! :)

toa

Tack Hilda!
Springer och packar ner mer toalettrullar!!!!!!!!!

/ emelie

följ oss där också. Där är det också andra elever som uppdaterar!

Resan startar om 10 timmar & 7 minuter!

Ja som sagt, våran resa mot Tanzania startar om exakt 10 timmar & sju minuter. Då skall vi först bege oss till Skövde stad, för att möta upp resten av gänget, packa bussen & bege oss mot Göteborg & Landvetter. Klockan 06:25 lyfter planet mot Amsterdam där vi mellanlandar, segt. Runt 10:00 så lyfter planet mot främmande land, Tanzania!! När vi landat i Tanzania väntar ytterligare 2-4 timmar resetid med buss. Det kommer bli en lång resa men oj vad mycket vi kommer att uppleva! Jag har fått frågan "är du nervös nu då" sisdådär hundra gånger de senaste timmarna & jag kan svara kortfattat: OM jag är.. Det känns som om jag har en enorm klump i magen som bara växer & växer.. & så det pirrar i magen! Jag får ta mina kära vänninor i handen & hoppas att det går över. Det är en himla tur att jag reser med Emilia & Emelie, mina fina vänner! :)

Nu är väskan färdigpackad & jag ska duscha, äta & sedan bädda ner mig i soffan för att vila upp mig. Vi har en lång väg framför oss. Det kommer bli galet & så sjukt roligt!! :)

Ha det så bra hemma i Sverige & njut riktigt av kylan här medans vi befinner oss i 30+ ;) Vi ses om tre veckor!

& till alla mina nära & kära, om jag skulle krascha & dö eller något annat tragiskt skulle inträffa vill jag att ni ska veta att jag älskar er allihopa! Min mamma, pappa, syster, bror, min underbara Pontus, mina underbara vänner & alla andra som står mitt hjärta nära. Ni betyder allt för mig. All my love to you guys!

/ Nathalie

hoho

söta bilder på Emelie, Emilia och Nathalie!!!!!!!!
Vi är så söta.

En natt kvar

Nu är väskan packad och äckligt nervös är man! Endast en natt kvar i Sverige. 14 timmars flyg och 3-4 timmars bil/buss väntar framför oss.

/ emelie

resefeber

jag brukar aldrig vara nervös för att åka utomlands men den här gången börjar resefebern komma, vet inte om det är bra eller dåligt? allt kommer vara så nytt och annorlunda än vad vi har det här i trygga sverige, men jag vet redan nu att detta kommer bli mitt livs resa. jag längtar så jag spricker nu! håller på för fullt att packa väskorna fulla. vi får väl se om vi kommer hem som helt nya personer efter tre veckor i fattigdomen, massajer, safari och massa mer häftigt.

Emilia

Hakuna matata!

In action!

Jag är mitt uppe i packningen & det är ett helt företag för sig ska ni veta! Lärarna sa "packa bara det som är absolut nödvändigt" är dom ens medvetna om att dom ska åka till Tanzania i tre veckor med cirka 10 tjejer eller?! Det är ganska mycket som känns nödvändigt för mig att packa ner.. Jag har nog mest beslutsångest över vilka kläder jag ska ha med mig och inte, suck! Typiskt tjejer ;) Hitills har jag packat ner kläder, två par skor som ska vara bekväma att gå i och som tål alla slags terränger, två par sandaler, toalettartiklar så som shampoo, balsam, tvål, bodylotion, deo & parfym osv, bikinis & underkläder! Men mer ska ner i resväskan så det är bara att fortsätta. Med favoritlistan från spotify på högsta volym är det no problems! :)

/Nathalie

Hotellet på Pangani

Hej! Vi är 5 stycken elever som går på Västerhöjdsgymnasiet inr Omvårdnadsprogrammet SOS. Vi läser en kurs som heter Global klass, och med det så jobbar vi med globala frågor. Nu i Januari vi åka iväg på en projektresa med 15 andra elever och lärare som också är med i kursen. I Afrika ska ska vi göra våra projektarbeten och göra massor av olika saker. Vi ska på Safari,masajvandring,barnhem, skola och sedan de sista dagarna ska vi ner till kusten för lite sol och bad. Här kan ni följa oss under våran resa. Vi ska försöka skriva så ofta det går.